Anglický jazyk v materskej škole
V súčasnej dobe, keď je Slovenská republika členom Európskej únie, zvyšujú sa požiadavky na jazykové vzdelávanie, z ktorého začiatkom sa čoraz častejšie stretávame už od raného veku detí. Ciele súčasného predškolského vzdelávania vychádzajú z konceptu celostného rozvoja osobnosti dieťaťa a osvojovania si základov kľúčových kompetencií. Jednou z nich, ktorú stanovuje referenčný rámec, je aj komunikácia v cudzích jazykoch. V súčasnosti rastie záujem o cudzie jazyky už v predškolskom období dieťaťa, ktorý je sprevádzaný hľadaním nových ciest ako sa jazyky učiť a ako ich vyučovať čo najefektívnejšie.
Jednou z profilácií Materskej školy na Ulici štítnickej v Rožňave je práve oboznamovanie detí s anglickým jazykom v prepojení s multikultúrnou výchovou. Keďže otázka kvality a významu edukácie v oblasti cudzích jazykov je pre nás prioritou, snažíme sa o neustále skvalitňovanie edukačného procesu aj v tejto oblasti. Po úspešnej dvojročnej práci v projekte Comenius- Multilaterálne partnerstvá škôl, ktorý sme len nedávno ukončili s výbornými výsledkami, sa naša materská škola zapojila do nového Programu Európskej únie pre vzdelávanie, odbornú prípravu, mládež a šport „Erasmus+“. Cieľom programu je zvýšiť kvalitu vzdelávania dospelých v celej Európe, program dáva príležitosť pedagógom stráviť obdobie v zahraničí a zlepšiť tak svoje profesijné kompetencie.
V rámci uvedeného programu Erasmus+, kľúčovej akcie Vzdelávacia mobilita jednotlivcov, vypracovala koordinátorka programu projekt materskej školy- „English is Easy!“ Schválením tohto projektu sme získali grant na zvyšovanie kvality vzdelávania, zameraného na rozvoj jazykových, komunikačných a profesijných kompetencií učiteľa pre predprimárne vzdelávanie v oblasti výučby anglického jazyka detí predškolského veku. Absolvovaním jazykového kurzu „Methodology&Language for Kindergarten Teachers“ s dotáciou 22 hodín týždenne vo Veľkej Británii v Canterbury v spolupráci so spoločnosťou Pilgrims The Education&Training Company Limited, pedagóg našej materskej školy získa možnosť zvýšiť svoju jazykovú úroveň, v neposlednom rade získa aj nové metodicko-didaktické poznatky, skúsenosti a inovácie, ktoré využije v praxi pri výučbe anglického jazyka detí predškolského veku. Zároveň odovzdá nadobudnuté poznatky a inovácie aj svojim kolegom v rámci metodického združenia zameraného na skvalitňovanie edukačného procesu v materskej škole.
Naša materská škola sa anglickému jazyku venuje už dlhodobo, a to nie len formou záujmového krúžku popoludní. Ako jediná z materských škôl v Rožňave ponúka integrovanú výučbu anglického jazyka, ktorú realizujeme implementovaním anglického jazyka do Školského vzdelávacieho programu, anglický jazyk tak priebežne integrujeme do bežných organizačných foriem denného poriadku počas celého týždňa. Integrovanú výučbu tak vnímame ako nástroj na tematické a obsahové prepojenie všeobecnej a cudzojazyčnej edukácie v podmienkach predprimárneho vzdelávania, v ktorom ide predovšetkým o celostný rozvoj dieťaťa vo všetkých oblastiach, anglický jazyk je súčasťou tohto celostného rozvoja a ako taký sa nedá oddeliť od ostatných výchovno-vzdelávacích oblastí.
Dňa 9.3.2015 sme pre rodičov detí, ktoré absolvujú v tomto školskom roku integrovanú výučbu anglického jazyka pripravili otvorenú edukačnú aktivitu, ktorá bola prezentáciou výsledkov spoločnej práce v cudzojazyčnej oblasti v prvom polroku a taktiež ukážkou edukačnej činnosti pri osvojovaní si anglického jazyka v rámci integrovanej výučby a projektu ERASMUS+. Deti v úvode predviedli svojim rodičom kultúrne pásmo v anglickom jazyku, kde využili rôzne anglické riekanky, piesne a hudobno-pohybové hry, ktoré sa hrajú ich rovesníci v Anglicku. Hrovým spôsobom predviedli nadobudnutú slovnú zásobu a elementárne komunikačné zručnosti. Druhá časť stretnutia bola venovaná ukážke edukačnej aktivity, kde mali rodičia možnosť vidieť, akým spôsobom sa s deťmi v tejto oblasti pracuje, zároveň sa rodičia do aktivity mali možnosť aj zapojiť. Svoje očakávania, postrehy a názory k výučbe anglického jazyka rodičia vyjadrili prostredníctvom pripraveného dotazníka. Odmenou pre deti, ale aj pre nás bol potlesk, uznanie rodičov a pozitívne hodnotenie, ktoré môžeme konštatovať po vyhodnotení dotazníkov pre rodičov.
Už teraz sa tešíme na záverečnú slávnostnú Akadémiu anglického jazyka, ktorú chystáme pre rodičov detí na konci školského roka.
PaedDr. Kvetoslava Kostyánszka
učiteľka, koordinátorka programu Erasmus+
- prečítané 2129x