Horúčavy ovplyvňujú aj železničnú dopravu
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami, ktoré vládnu počas mesiacov jún a júl zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na tratiach, ktoré spravujú. Kontroly sa týkajú tak koľají, ako aj trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti.
Pri koľajach môže dochádzať k vychýleniu, alebo k vybočeniu koľaje, pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača rušňa s trakčným vedením. ŽSR sa vďaka úsiliu svojich zamestnancov darí udržať železničnú infraštruktúru v prevádzkyschopnom stave, v uplynulých dňoch sme napriek extrémnym horúčavám nezaznamenali žiadnu nehodu, ani vážne ohrozenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy.
Zamestnanci odvetvia železničných tratí ŽSR vykonávajú pravidelné prehliadky tratí, a to buď pravidelnými pešími pochôdzkami alebo jazdami na dráhových vozidlách v pravidelných intervaloch. Zvýšený dohľad na zariadenia infraštruktúry počas vysokých teplôt usmerňujú interné predpisy, metodické usmernenia a vnútorný kontrolný systém ŽSR.
Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt, resp. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40°C (resp. teploty vzduchu nad 28°C) vykonávajú teplotné pochôdzky. Pri extrémnych teplotách okolo 40°C môže teplota koľajnice dosiahnuť 60 až 80°C. Na určených úsekoch sa vykonáva denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. Realizujú ho zamestnanci Stredísk miestnej správy a údržby (SMSÚ) ŽSR a teplota koľajnice sa meria koľajnicovým teplomerom. V určených miestach merania sa zaznamenávajú teploty o 12,00 a 14,00 hod, ktoré sa evidujú v záznamníku. Tak isto sa sledujú predpovede počasia na najbližšie dni a na základe týchto vyhodnotených údajov rozhodnú pracovníci správcu infraštruktúry o opatreniach na zaistenie bezpečnosti železničnej dopravy.
Počas vysokých teplôt sa vykonávajú mimoriadne pochôdzky trate v čase najvyšších teplôt od 10:00-18:00hod. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40°C. Tak isto sú v tomto období nariadené mimoriadne kontrolné jazdy na stanovišti rušňovodiča, prípadne v poslednom vozni osobného vlaku pre kontrolných pracovníkov SMSÚ železničných tratí a stavieb.
Zvýšená pozornosť sa pritom venuje predovšetkým náhlym zmenám smerovej a výškovej polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho vychýlenia alebo vybočenia koľaje, okoliu pevných miest a úsekom, v ktorých bola v predchádzajúcom období narušená stabilita koľaje opravnými prácami. Každé vybočenie koľaje je vážnym ohrozením bezpečnosti železničnej prevádzky, preto je potrebné prevádzku na tejto koľaji ihneď vylúčiť a na základe posúdenia stavu koľaje a teplotnej situácie urýchlene rozhodnúť o spôsobe odstránenia vzniknutej chyby. Pri vybočení dôjde k prekonaniu priečnych a pozdĺžnych odporov, vzpernej a ohybovej tuhosti koľaje. V takomto úseku sa potom zmení poloha koľaje v horizontálnom prípadne i vertikálnom smere. Koľaj sa pritom buď len čiastočne vychýli z pôvodnej polohy a zostane i naďalej pod napätím, alebo nastane úplné vybočenie koľaje, pri ktorom sa napätie vo vybočenom úseku uvoľní. O týchto chybách musí byť ihneď upovedomený zodpovedný zamestnanec správcu, ktorý rozhodne o potrebných opatreniach.
Aby sa predišlo nežiadúcim vplyvom teploty na stabilitu koľajového roštu, a to konkrétne výškovým a smerovým chybám a prípadnému vybočeniu koľaje, obmedzujú sa v čase vysokých teplôt aj udržiavacie práce tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť prevádzky. Taktiež v prípade vysokých teplôt dochádza z bezpečnostných dôvodov k zrušeniu výluk, v ktorých boli plánované práce znižujúce stabilitu koľajového roštu, prípadne sa práce a výluky presúvajú do nočných hodín, kedy je predpoklad zníženia teploty a taktiež zníženia nepriaznivých teplotných účinkov na stabilitu koľajového roštu.
Ďalším z preventívnych opatrení, ktoré ŽSR využívajú v čase vysokých teplôt, je zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to hlavne v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability koľaje. Tieto sa zavádzajú najmä v denných hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt. Ak je bezpečnosť železničnej prevádzky akokoľvek ohrozená, zamestnanci ŽSR sú povinní vykonať pešiu prehliadku resp. mimoriadnu kontrolnú jazdu prideleného úseku tratí i mimo pravidelnej predpísanej prehliadky, a to i v mimopracovnom čase.
Okrem merania teplôt majú ŽSR zabudované automatizované záznamové zariadenie na meranie teplôt koľajnice napr. v lokalite Železná Studienka, kde sa meria teplota koľajnice v troch bodoch v intervale desať minút.
Najvyššia denná teplota bola nameraná dňa 1.8.2017, a to 36 °C a teplota koľajnice 51,3 °C. O deň neskôr, 2.8.2017 bola nameraná teplota vzduchu 35 ° C a teplota koľajnice 53,5 °C. Teplota koľajnice je ovplyvnená nielen teplotou vzduchu, ale aj ďalšími faktormi ( dĺžka osvitu, intenzita a smer vetra, dlhodobá priemerná teplota vzduchu, lokalita, vlhkosť a pod.)
Dátum Najvyššia teplota vzduchu °C Najvyššia teplota koľajnice °C Čas hod
2.8.2017 35 53,5 17:05
1.8.2017 36 51,3 15:54
31.7.2017 34 52,8 15:43
30.7.2017 33 48,8 15:23
29.7.2017 29 49,9 16:21
28.7.2017 27 45,7 15:45
Údaje o vonkajšej teplote sú z meteostanice BA Lamač, graf (www.in-pocasie.sk)
V tomto roku ŽSR do dnešného dňa (do 3. augusta 2017) zaznamenali 4 incidenty kategórie C 2 vybočenie koľaje a iné chyby geometrickej polohy koľaje:
... 30.05.2017 o 19:43 hodine, na trati Kozárovce – Hronská Dúbrava v úseku medzi ŽST Hliník nad Hronom – ŽST Žiar nad Hronom na koľaji č.1 v km 48,250, vonkajšia teplota bola 28°C. Príčinou boli vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Pri tomto incidente nedošlo k zmeškaniam vlakov. Zavedené prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti (POTR) na 30km/h.
... 30.05.2017 o 16:10 hodine na trati Bratislava Petržalka – Bratislava Ústredná nákladná stanici na koľaji č.1 .Príčinou incidentu boli vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Koľaj bola daná do prevádzky so zavedením POTR na 50 km/h.
... 21.06.2017 o 16:27 hodine, na trati Fiľakovo – Vrútky osobná stanica, v ŽST Kremnica na koľaji č.1 pri teplote vzduchu 28°C. Príčinou incidentu boli vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Zavedené dopravné opatrenia.
... 21.07.2017 o 15:45 hodine medzi ŽST Nová Baňa – Hronský Beňadik v km 26,850 majster tratí SMSÚ ŽTS TO Zvolen zistil vybočenie obidvoch koľajnicových pásov v dĺžke 3 metrov. Prerušenie dopravy: od 17:27 h - 19:09. Príčina incidentu sa zisťuje.
zsr
- prečítané 1353x