Pedikúra - manikúra  minibager

Horúčavy ovplyvňujú aj železničnú dopravu

Železničná stanica Plešivec

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami, ktoré vládnu počas mesiacov jún a júl zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na tratiach, ktoré spravujú. Kontroly sa týkajú tak koľají, ako aj trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti.

Pri koľajach môže dochádzať k vychýleniu, alebo k vybočeniu koľaje, pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača rušňa s trakčným vedením. ŽSR sa vďaka úsiliu svojich zamestnancov darí udržať železničnú infraštruktúru v prevádzkyschopnom stave, v uplynulých dňoch sme napriek extrémnym horúčavám nezaznamenali žiadnu nehodu, ani vážne ohrozenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy.  

Zamestnanci odvetvia železničných tratí ŽSR vykonávajú pravidelné prehliadky tratí, a to buď pravidelnými pešími pochôdzkami alebo jazdami na dráhových vozidlách v pravidelných intervaloch. Zvýšený dohľad na zariadenia infraštruktúry počas vysokých teplôt usmerňujú interné predpisy,  metodické usmernenia a vnútorný kontrolný systém ŽSR. 

Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt, resp. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad  40°C (resp. teploty vzduchu nad 28°C) vykonávajú teplotné pochôdzky. Pri extrémnych teplotách okolo 40°C môže teplota koľajnice dosiahnuť 60 až 80°C. Na určených úsekoch sa vykonáva denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. Realizujú ho zamestnanci Stredísk miestnej správy a údržby (SMSÚ) ŽSR a teplota koľajnice sa meria koľajnicovým teplomerom. V určených miestach merania sa zaznamenávajú teploty o 12,00 a 14,00 hod, ktoré sa evidujú v záznamníku. Tak isto sa sledujú predpovede počasia na najbližšie dni a na základe týchto vyhodnotených údajov rozhodnú pracovníci správcu infraštruktúry o opatreniach na zaistenie bezpečnosti železničnej dopravy.

Počas vysokých teplôt sa vykonávajú mimoriadne pochôdzky trate v čase najvyšších teplôt od 10:00-18:00hod. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40°C. Tak isto sú v tomto období nariadené mimoriadne kontrolné jazdy na stanovišti rušňovodiča, prípadne v poslednom vozni osobného vlaku pre kontrolných pracovníkov SMSÚ železničných tratí a stavieb. 

Zvýšená  pozornosť sa pritom venuje predovšetkým náhlym zmenám smerovej a výškovej polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho vychýlenia alebo vybočenia koľaje, okoliu pevných miest a úsekom, v ktorých bola v predchádzajúcom období narušená stabilita koľaje opravnými prácami. Každé vybočenie koľaje je vážnym ohrozením bezpečnosti železničnej prevádzky, preto je potrebné prevádzku na tejto koľaji ihneď vylúčiť a na základe posúdenia stavu koľaje a teplotnej situácie urýchlene rozhodnúť o spôsobe odstránenia vzniknutej chyby. Pri vybočení dôjde k prekonaniu priečnych a pozdĺžnych odporov, vzpernej a ohybovej tuhosti koľaje. V takomto úseku sa potom zmení poloha koľaje v horizontálnom prípadne i vertikálnom smere. Koľaj sa pritom buď len čiastočne vychýli z pôvodnej polohy a zostane i naďalej pod napätím, alebo nastane úplné vybočenie koľaje, pri ktorom sa napätie vo vybočenom úseku uvoľní. O týchto chybách musí byť ihneď upovedomený zodpovedný zamestnanec správcu, ktorý rozhodne o potrebných opatreniach. 

Aby sa predišlo nežiadúcim vplyvom teploty na stabilitu koľajového roštu, a to konkrétne výškovým a smerovým chybám a prípadnému vybočeniu koľaje, obmedzujú sa v čase vysokých teplôt aj udržiavacie práce tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť prevádzky. Taktiež v prípade vysokých teplôt dochádza z bezpečnostných dôvodov k zrušeniu výluk, v ktorých boli plánované práce znižujúce stabilitu koľajového roštu, prípadne sa práce a výluky presúvajú do nočných hodín, kedy je predpoklad zníženia teploty a taktiež zníženia nepriaznivých teplotných účinkov na stabilitu koľajového roštu. 

Ďalším z preventívnych opatrení, ktoré ŽSR využívajú v čase vysokých teplôt, je zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to hlavne v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability koľaje. Tieto  sa zavádzajú najmä  v denných  hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt. Ak je bezpečnosť železničnej prevádzky akokoľvek ohrozená, zamestnanci ŽSR sú povinní vykonať pešiu prehliadku resp. mimoriadnu kontrolnú jazdu prideleného úseku tratí i mimo pravidelnej predpísanej prehliadky, a to i v mimopracovnom čase.  

Okrem merania teplôt majú ŽSR zabudované automatizované záznamové zariadenie na meranie teplôt koľajnice napr. v lokalite Železná Studienka, kde sa  meria teplota koľajnice v troch bodoch  v intervale desať minút.

Najvyššia denná teplota bola nameraná dňa 1.8.2017, a to  36 °C a teplota koľajnice 51,3 °C. O deň neskôr, 2.8.2017 bola nameraná teplota vzduchu 35 ° C a teplota koľajnice 53,5 °C. Teplota koľajnice je ovplyvnená nielen teplotou vzduchu, ale aj ďalšími faktormi ( dĺžka osvitu,  intenzita a smer vetra, dlhodobá priemerná teplota vzduchu, lokalita, vlhkosť a pod.)                                              

Dátum                     Najvyššia teplota vzduchu °C               Najvyššia teplota koľajnice °C       Čas hod

2.8.2017                                     35                                                              53,5                                 17:05

1.8.2017                                     36                                                              51,3                                 15:54

31.7.2017                                   34                                                              52,8                                 15:43

30.7.2017                                   33                                                              48,8                                 15:23

29.7.2017                                   29                                                              49,9                                 16:21

28.7.2017                                   27                                                              45,7                                 15:45

 

Údaje o vonkajšej teplote sú z meteostanice BA Lamač, graf (www.in-pocasie.sk)

 V tomto roku ŽSR do dnešného dňa (do 3. augusta 2017) zaznamenali 4 incidenty kategórie C 2 vybočenie koľaje  a iné chyby geometrickej polohy koľaje: 

... 30.05.2017 o 19:43 hodine, na trati Kozárovce – Hronská Dúbrava v úseku medzi ŽST Hliník nad Hronom – ŽST Žiar nad Hronom na koľaji č.1 v km 48,250, vonkajšia teplota bola 28°C. Príčinou boli  vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Pri tomto incidente nedošlo k zmeškaniam vlakov. Zavedené prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti (POTR) na 30km/h.
... 30.05.2017 o 16:10 hodine na trati Bratislava Petržalka – Bratislava Ústredná nákladná stanici na koľaji č.1 .Príčinou incidentu boli vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Koľaj bola daná do prevádzky so zavedením POTR na 50 km/h.
... 21.06.2017 o 16:27 hodine, na trati Fiľakovo – Vrútky osobná stanica, v ŽST Kremnica na koľaji č.1 pri teplote vzduchu 28°C. Príčinou incidentu boli vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Zavedené dopravné opatrenia.
... 21.07.2017 o 15:45 hodine medzi ŽST Nová Baňa – Hronský Beňadik v km 26,850 majster tratí SMSÚ ŽTS TO Zvolen zistil vybočenie obidvoch koľajnicových pásov v dĺžke 3 metrov. Prerušenie dopravy: od 17:27 h - 19:09. Príčina incidentu sa zisťuje.

zsr

Miesto pre Vašu reklamu

Voľby NR SR 2020

Reklamná agentúra Rožňava

Komunálne voľby 2018

recepty

Rožňavské absurdity

Voľby do VÚC 2017

Priestory na podnikateľské účely na prenájom

útulok pre zvieratá

Ranč Jovice

Autoškola Guľáš Jozef Rožňava

dopravná nehoda

Šípkarský klub Rožňava

...

Počasie Rožňava tu

...

Miesto pre Vašu reklamu

Staršie reklamy - klik TU.

Anketa

Ste za pešiu zónu bez áut na Námestí baníkov v Rožňave?:

Minibager

faktúry Mesta Rožňava

Miesto pre Vašu reklamu

Miesto pre Vašu reklamu

Miesto pre Vašu reklamu

.