Tlačová konferencia k volebným zákonom
30. 07. 2013
Podpredseda vlády SR a minister vnútra Robert Kaliňák dnes na stretnutí s médiami prezentoval predložené návrhy zákonov z dielne sekcie verejnej správy Ministerstva vnútra. Návrhy zákonov o volebnej kampani a podmienkach výkonu volebného práva sú aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní a vychádzajú z programového vyhlásenia vlády.
V súčasnosti máme pre každé voľby samostatný zákon, ktorý upravuje pravidlá hlasovania i kampane - zákon o voľbách do Národnej rady SR, zákon o spôsobe voľby prezidenta SR a o ľudovom hlasovaní o odvolaní prezidenta SR, zákon o voľbách do Európskeho parlamentu, zákon o voľbách do orgánov samosprávnych krajov, zákon o voľbách do orgánov samosprávy obcí a zákon o spôsobe vykonania referenda. „Navrhovaný zákon zjednocuje volebný proces pre voliča, jeho ambíciou je zvýšiť transparentnosť zavádzaním kontrolných mechanizmov a sankcií ako aj snaha o úspory, ktoré by mali byť na úrovni 1,324 mil. EUR, “ uviedol minister vnútra Robert Kaliňák.
Minister vnútra zdôraznil, že rezort „upustil od zámeru zmeniť volebný systém ako taký“ v snahe prijať spoločensky a politický konsenzus v dlhodobom horizonte. Úprava jednotného volebného moratória pre všetky druhy volieb, nastavenie finančných limitov na vedenie kampane (3,5-násobné navýšenie oproti pôvodnej právnej úprave) ako aj 21-dňového obmedzenia publikovania politických prieskumov sú podľa ministra opodstatnené a prispejú k tvorbe lepších podmienok pre voliča pri uplatňovaní jeho volebného práva.
Systém fungovania transparentného účtu ako jediného a verejného finančného nástroja financovania volebnej kampane má taktiež napomôcť transparentnosti financovania ako aj lepšej orientácii a informovanosti občana. Okrem zverejňovania účtu budú musieť všetci volební kandidáti zverejňovať predbežné a záverečné správy o financovaní kampane, čo bude aj predmetom dodatočných kontrol výdavkov. Nová právna úprava umožňuje prítomnosť zástupcov všetkých politických strán zaregistrovaných do volieb v priebehu výkonu volieb vrátane sčítavania hlasov. Odmeňovaní budú z dôvodu potreby úspor iba členovia volebných komisií, čiže zástupcovia tých politických subjektov, ktorí majú právo delegovať člena podľa návrhu (t.j. politické strany, ktorých kandidátne listiny sú zaregistrované a zároveň získali najmenej 3% platných hlasov v ostatných voľbách do NRSR).
Ministerstvo vnútra nateraz akceptovalo resp. doplnilo podnetné pripomienky odbornej verejnosti a
- Zjednotí dĺžku volebnej kampane pre všetkých, ktorí chcú kandidovať vo voľbách, začiatok volebnej kampane nebude podmieňovaný zaregistrovaním nezávislého kandidáta
- Zrovnoprávnia sa nezávislí kandidáti a kandidáti politických strán do orgánov územnej samosprávy pokiaľ ide o limity výdavkov na volebnú kampaň. Limity budú platiť pre všetkých rovnako
- Zjednotia sa sankcie za porušenie zákona o volebnej kampani pre kandidátov politických strán a nezávislých kandidátov
- Upraví a spresní znenie pri financovaní volebnej kampane pri voľbe prezidenta tak, aby zo znenia bolo absolútne jasné, že možnosť úhrady výdavkov na kampaň treťou stranou zákon neumožňuje
- Pri vyčísľovaní hodnoty bezodplatného plnenia sa uloží povinnosť preukázať súlad tejto hodnoty s cenou obvyklou aj nezávislým kandidátom
Základné princípy navrhovaných právnych úprav k voľbám, volebnej kampani a politickým stranám
16. 07. 2013
Vláda SR sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala prijať legislatívne úpravy týkajúce sa financovania a kontroly financovania politických strán a hnutí s cieľom zlepšiť informovanosť verejnosti. Rovnako sa zaviazala prijať opatrenia smerujúce k zjednoteniu základných inštitútov volebných predpisov a zavedenie jednotnej terminológie, transparentnú úpravu pravidiel volebnej kampane a dôslednú kontrolu prostriedkov použitých na jej vedenie kandidujúcimi subjektmi vrátane ich verejnej kontroly.
Ministerstvo vnútra preto vypracovalo návrh príslušných právnych predpisov, ktoré majú priniesť efektívnejšie postupy a pravidlá kontroly, ako aj zodpovednosť predstaviteľov politických strán za transparentnosť financovania, rovnako transparentnosť postupu volebných orgánov vrátane lepších podmienok pre kontrolu a orientáciu voliča pri uplatňovaní jeho ústavného práva. Sekcia verejnej správy v súčasnosti predložila do medzirezortného pripomienkového konania návrhy zákonov upravujúce podmienky výkonu volebného práva, vedenia volebnej kampane a financovania politických strán. Ide o návrh zákona o volebnej kampani a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/2005 Z.z. o politických stranách a politických hnutiach a návrh zákona zákona o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene Občianskeho súdneho poriadku.
Základné informácie, princípy a navrhované zmeny zákonov v skratke:
Zákon o volebnej kampani
Cieľom nového zákona je:
- komplexne upraviť problematiku volebnej kampane v jednom zákone,
- ustanoviť pravidlá správania sa všetkých subjektov ovplyvňujúcich voľby vrátane politických strán, kandidátov a tretích strán
- ako aj upraviť pôsobnosť a úlohy štátnych orgánov pri kontrole správania sa pri vedení volebnej kampane, dodržiavania zákonných podmienok, ako aj vyvodzovanie sankcií voči porušovateľom.
- Zákon zjednocuje základné pravidlá vedenia volebnej kampane a zavádza jednotnú terminológiu
- Zákon navrhuje zveriť kontrolu a udeľovanie sankcií vo forme správnych deliktov kompetentným orgánom:
- pri porušení všeobecných pravidiel - Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky
- pravidiel týkajúcich sa médií - Ministerstvu kultúry Slovenskej republiky, Rade pre vysielanie a retransmisiu
- alebo pravidiel o financovaní volebnej kampane - Ministerstvu financií Slovenskej republiky
- Zákonom sa navrhuje upraviť dĺžka volebnej kampane, t.j. volebná kampaň začína dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov Slovenskej republiky a končí 48 hodín predo dňom konania volieb.
- Zavádzajú sa limity pre jednotlivé volebné subjekty, ktorých cieľom je vytvoriť rovnaké podmienky pre všetky kandidujúce politické strany a kandidátov. Prekročenie týchto limitov bude sankcionované pokutami.
- Zavádza sa nový inštitút tzv. osobitných transparentných účtov - zriaďovateľ účtu má umožniť komukoľvek (verejnosti) oboznámiť sa s obsahom účtu, pričom základným pravidlom je skutočnosť, že volebnú kampaň bude možné financovať len z takéhoto účtu. Takéto pravidlá zároveň prispejú k efektívnejšiemu výkonu kontroly a najmä umožnia voličom vytvoriť si názor na kandidujúce subjekty nielen z pohľadu ich volebných programov, ale aj z pohľadu ich financovania, teda podpory od iných súkromných osôb.
Novela zákona o politických stranách a politických hnutiach (v aktuálnom návrhu zákona o volebnej kampani ako Článok II.)
- Základom novely sú úpravy týkajúce sa financovania a kontroly financovania politických strán.
- Zákon umožní prijímanie finančných darov politickou stranou výlučne prevodom na účet strany.
- Zavádza sa prehľadná evidencia o daroch a darcoch na webovom sídle politickej strany.
- Sprísňujú sa pravidlá pre prijímanie darov a ich evidenciu.
- Výročné správy politických strán sa doplňujú o ďalšie doklady preukazujúce finančnú disciplínu strany a o prehľady výdavkov na volebnú kampaň.
- V súvislosti s povinnosťou vykonať audit hospodárenia politickej strany sa zavádza kaucia na vykonanie auditu, čím sa má riešiť problém neschopnosti politickej strany zaplatiť náklady na audit a tiež posilniť nezávislosť audítorov.
- Doterajší zákon sa zosúlaďuje s článkom 22 Zmluvy o fungovaní Európskej únie tak, aby zaručoval pre všetkých občanov EÚ rovnaké práva v oblasti volieb na území Slovenskej republiky.
- Zákon prehodnocuje sankcie za porušovanie pravidiel financovania politickej strany . Na druhej strane zákon nemení úpravu o príspevkoch pre politické strany zo štátneho rozpočtu.
Zákon o podmienkach výkonu volebného práva
Zjednocuje všeobecné pravidlá a ustanovenia spoločné pre všetky druhy volieb. Týkajú sa najmä volebných orgánov, zásad volebného práva, volebných obvodov a volebných okrskov, zoznamu osôb oprávnených voliť, postupu pri hlasovaní, postupu a prítomnosti vo volebnej miestnosti, zisťovania výsledkov volieb, materiálnych a personálnych podmienok zabezpečenia volieb a sankcií za porušenie tohto zákona. V legislatíve Slovenskej republiky ide o nový inštitút. Sankcie za porušenie zákona majú najmä zabezpečiť prevenciu a až následne represiu.
- Zjednocujú sa lehoty na vyhlásenie volieb – 110 dní pred konaní volieb (okrem voľby prezidenta, kde Ústava určuje 55 dní)
- Zjednodušuje sa informovanosť verejnosti o kľúčových lehotách v rozhodnutí predsedu národnej rady o vyhlásení volieb
- Zjednocuje sa úprava hlasovacích lístkov (bude sa už iba „krúžkovať“)
- Zoznam kandidátov sa bude doručovať systémom 1 zásielka do domácnosti (čiže nie podľa počtu členov domácnosti)
- Zápisnice okresných volebných komisií budú doručované elektronicky (odpadá osobný prevoz dokumentov v noci a náklady s tým spojené
- Zabezpečí sa právo kandidujúcich subjektov osobnej prítomnosti pri sčítaní hlasov
- Upravujú sa počty členov okrskových volebných komisií (zníži sa počet odmeňovaných členov)
- Zákon ustanovuje pravidlá pre jednotlivé druhy volieb, hlasovanie o odvolaní prezidenta Slovenskej republiky a pre referendum.
- Po novom sa umožňuje hlasovanie v referende aj prostredníctvom pošty. Rozširujú sa tak formy hlasovania v záujme zvýšenia účasti občanov na hlasovaní.
- MV SR bude plniť úlohu orgánu komunikačnej centrály pre vzájomnú výmenu informácií s inými členskými štátmi EÚ pri voľbách do EP.
Nové pravidlá by mali nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2014.
Zdroj: MV SR
- prečítané 1222x