V sobotu nehoda 3 motoriek a auta, v nedeľu ďalšia nehoda motorky
S pribúdajúcimi stupňami na teplomeroch pribúdajú na cestách ďalší účastníci, motorkári. Bolo tomu tak aj uplynulý víkend, ale nie všetci došli do svojho cieľa.
Na ceste medzi Kežmarkom a Popradom došlo v sobotu (14.6.2014) popoludní k dopravnej nehode troch motocyklov a osobného auta. Traja Nemci (70r., 70r., 64r.) išli na motorkách za sebou v smere od Kežmarku na Poprad. Na priamom úseku cesty posledný z nich narazil do motorky pred ním a ten do motorky pred ním. Zároveň jeden z motorkárov narazil aj do osobného auta jazdiaceho v tom istom smere. Pri nehode utrpel najmladší z motocyklistov zlomeninu členka s dobou liečenia viac ako 42 dní. K ďalším zraneniam nedošlo. Alkohol u vodičov zistený nebol. Škody boli vyčíslené na 12 000.- €.
V nedeľu (15.6.2014) v čase okolo 02:00 h havaroval na ceste medzi obcami Žalobín a Ondavské Matiašovce (okr. Vranov n/Topľou) na motocykli bez evidenčného čísla 22 ročný muž z obce Hrubov (okr. Humenné). Vodič viedol motocykel aj napriek tomu, že nie je držiteľom vodičského oprávnenia na danú skupinu. Zároveň nemal počas jazdy na hlave prilbu, rovnako tak ako aj jeho spolujazdec, 21 ročný Humenčan. Pri prechádzaní miernej ľavotočivej zákruty vodič neprispôsobil rýchlosť jazdy, zišiel k pravému okraju vozovky, následne aj mimo vozovku vpravo až narazil do kríkov. Pri náraze obaja spadli z motocykla, pričom vodič utrpel ťažké zranenia s dobou liečenia a PN do 3 mesiacov a spolujazdec utrpel ľahké zranenia s dobou liečenia a PN do 7 dní. U spolujazdca bola vykonaná dychová skúška na alkohol s výsledkom 0,08 mg/l, vodič vzhľadom k zraneniam nebol schopný vykonať dychovú skúšku, preto mu bola v nemocnici odobratá krv.
Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou nie zriedka končí smrťou alebo ťažkým zranením motocyklistu. Nemali by preceňovať svoje schopnosti a nepodceňovať riziká rýchlej jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobným autom. Kým automobil je vybavený vysokou pasívnou bezpečnosťou (airbagy, pásy, deformačné zóny), motocykel nemá takmer žiadnu pasívnu bezpečnosť. Aj keď v súčasnosti aj tu dochádza k zlepšeniu podmienok v podobe airbagových viest, chrbticových chráničov, kvalitných prílb a ochranných odevov a podobne.
Porušenie povinnosti vodiča patrí v štatistike k častým príčinám dopravných nehôd motocyklistov. Sem patrí aj povinnosť počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. Už sme spomínali, že vodič, alebo spolujazdec na motorke má výrazne menšie množstvo ochranných bezpečnostných prvkov, a práve preto je číre bláznovstvo nepoužívať ani to malé množstvo, ktoré ho môže ochrániť. Ochrannú prilbu je počas jazdy na motocykli povinný používať vodič motocyklu, aj jeho spolujazdec. Riadne upevnená prilba na hlave môže pri páde zachrániť život. Vhodné oblečenie s reflexnými prvkami, pevná obuv a rukavice sú nutnosťou. Avšak ani sebe lepšia výbava nie je zárukou bezpečného návratu pokiaľ motocyklista vedie svoj motocykel riskantne.
Tak ako u ostatných vodičov ani u vodičov motocyklov je alkohol za volantom neprípustný. Napriek nulovej tolerancii alkoholu, prevencii a častým dopravným kontrolám neustále sa objavujú prípady jazdy pod vplyvom alkoholu, motocyklistov nevynímajúc.
Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie, ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty a podobne, má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu .
Nie za každú dopravnú nehodu je samozrejme zodpovedný motocyklista, ale v záujme vlastnej bezpečnosti by sa mali vyvarovať nebezpečnej jazde, porušovaniu dopravných predpisov a taktiež by si mali uvedomiť, že vodiči ostatných motorových vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky.
Je veľmi jednoduché naučiť sa test v autoškole, prečítať si zákon, vyhlášku alebo presný postup čo a ako, keď sa stane to a to...ale v skutočnosti je to všetko úplne inak. Je dôležité, aby vodič motocykla odjazdil určitý počet kilometrov, oboznámil sa so všetkými rizikami a krízovými situáciami, ktoré sú u motocyklov na dennom poriadku a až potom vyrazil na cesty so silnou „mašinou“. Musí zvládnuť jazdu na mokrej vozovke, naučiť sa technike prudkého brzdenia, rýchlych zmien smeru a rýchlosti jazdy, dokonale zvládnuť ovládanie svojho motocykla, jazdu v hustej premávke mesta a zafixovať si do pamäti základné jazdné návyky. Najmä mladí, neskúsení vodiči by mali jazdiť mimoriadne opatrne, kým si osvoja potrebné zručnosti a návyky. Hanbou nie je vyskúšať si jazdu na veľkom parkovisku alebo odľahlom mieste. Netreba zbytočne riskovať, aj pomalšou (predpísanou) jazdou sa dá dostať do plánovaného cieľa. Pred akýmkoľvek manévrom, napríklad predbiehaním, treba byť obzvlášť predvídavý, všímať si, či Vás vodič auta registruje vo svojom spätnom zrkadle. Nehovoriac o križovatkách, nie každý vodič auta je tolerantný a uvoľní Vám časť svojho pruhu.
Vždy teda treba jazdiť podľa svojich schopností a zručností, prispôsobiť sa stavu cesty, počasiu i ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať, nosiť minimálne povinnú prilbu a zabudnúť na alkohol. Nech môžeme konštatovať, že účastníci cestnej premávky majú za sebou veľa kilometrov bez nehôd.
Zdroj: mjr. Mgr. Daniel Džobanik Oddelenie komunikácie a prevencie KR PZ PO
- prečítané 1540x